Info over onze klas


Dagindeling 2de en 3de  kleuterklas.

Voormiddag

8u30 De bel gaat en iedereen is aanwezig om onze klasdag te beginnen

Je mag je boekentas leegmaken en komen spelen.

We legen onze schooltas: (Graag alles naamtekenen)  

§   Waterfles

§   Brooddoos (indien nodig)

§   Fruitdoos (graag fruit of groente op voorhand gesneden)

§   Heen- en weermapje

9u00 Onthaal in de kring 

Begroeting van alle kleuters in de onthaalkring 

Kalenders: dag-, weer-, weekkalender

Ochtendgesprek: spontaan spreken over de belevenissen van de kleuters

Godsdienstmomentje, ongeveer 2 keer per week

Inleiding met het dag- of weekthema bv met een spelletje, verhaal of poppenspel

9u30 Fruitmoment


9u45 Speeltijd & toiletbezoek

10u00 Muzische activiteiten en vrije hoeken

Deze activiteiten zijn steeds aangepast aan de menggroepen, 

aan het weekthema of aan de ervaringen van de kleuters

Na de speeltijd spelen we zelfstandig in de speel-en leerzones. 

Dit zijn o.a.: boekenhoek, techniekhoek, lees-en schrijfhoek, computerhoek, fijne motoriekhoek, … Deze worden visueel gemaakt met het keuzebord, waar de kleuters kunnen 

zien hoeveel plaats er is in de hoek. De kleuters leren een keuze maken waar ze willen spelen. We proberen even in een hoekje te blijven

(= niet meer te vlinderen van hoek naar hoek).                                                                                            

Bij de leerkracht wordt er dan een begeleide activiteit gegeven (knutselwerk, spelletjes rond taalontwikkeling, denkontwikkeling, …)

De vrienden van de derde kleuterklas starten na de herfstvakantie met contractwerk:

Contractwerk ≠ werkblaadjes. Contractwerk is niet altijd op papier. Het wordt vaak geïntegreerd in het thema: een puzzel, een knutselopdracht, een spelletje, spelen in een bepaalde hoek … De kleuters leren plannen (de kleuters krijgen een dag waar het contractwerk moet gedaan zijn en kiezen zelf welke dag ze dus het werkje maken). Ze leren een werkhouding aannemen, ze leren reflecteren (vond ik dit gemakkelijk of moeilijk, vond ik dit een leuk werkje of niet zo leuk?). 

11u10 Toiletbezoek

11 u20 Bewegings- en muzische activiteit

Lied aanleren, spelen met gekende liedjes en versjes, ritmeactiviteit, spelen met instrumenten, gehoorspelletjes, werken met muzikale tegenstellingen, dansen, muzikaal verhaal, taalspelletjes, dramatiseren

11u55  Klaarmaken om naar de eetzaal of naar huis te gaan

12u05  Middagpauze

 

Namiddag

13u35 Toiletbezoek en Onthaal

Vrije hoeken: Aangepast aan het thema worden de hoeken ingericht, bij mooi weer spelen wij ook buiten.

14u30 Opruimen

14u45 Boekentassen maken + toiletbezoek

15u00 Afronding van de dag in de kring

Verhaal vertellen, versje en liedjes herhalen, spelen met een lied

15u15 Speeltijd

 15u30  Tot morgen, vrienden van de klas

In de namiddag (om 15.30u) gaat opnieuw de schoolbel om naar huis te gaan.

De kleuters blijven wachten aan de muur en de ouders/ grootouders komen hun kleuter afhalen via de grote schuifpoort in de Lage Lakendreef

Wie niet onmiddellijk wordt afgehaald gaat naar de naschoolse opvang, deze start om 15u45.

 

Bewegingsopvoeding is er 2 X per week, gegeven door sportmeester Eddy op woensdagvoormiddag  en op donderdagvoormiddag door onze sportmeester Tim. Op die dagen graag (sportieve) kledij aandoen waar de kleuters goed kunnen in bewegen.

Extra motorische zorg wordt eveneens aangeboden door meester Eddy.

De zorgcoördinator, Juf Veronique Mortier komt ook vaak op bezoek in de klas om te observeren en te ondersteunen.



 

Tweewekelijks op vrijdagnamiddag gaan we naar de Bostorie. Je hoeft hiervoor geen laarzen mee te geven, wel zeker die vrijdag ravotschoenen aandoen. Ik zal de data ook aankondigen in het heen -en weermapje




Als school hebben we de prachtige kans om te leren en te spelen in de Bostorie.

De Bostorie is een bosrijke buitenplek waar we samen met andere Drongense basisscholen buiten les kunnen volgen. 

Waarom een buitenklas?

·        Natuur maakt gezond en blij.

·        Een groene omgeving bevordert de concentratie en de leerwinst.

·        Dankzij natuurlijke en uitdagende omgeving ontwikkelen kinderen meer ruimtebesef en leren ze omgaan met grenzen.

·        Bewegen bevordert het leervermogen, de productiviteit en creativiteit van kinderen.

·        Buiten ontstaat respect voor de natuur, wat het milieubewustzijn verhoogt.

·        Buitenleren leidt tot buitengewoon leren: kinderen gaan levensecht aan de slag met wat ze in de natuur vinden.

·        Een buitenplek biedt andere leer- en speelkansen dan een klassieke klascontext.


Zeker één maal per maand gaan we met de ganse klas

naar de bibliotheek gaan in Drongen.

De eerste keer in september krijgen we een rondleiding en lidkaart voor

onze klas. De uitgeleende boeken zullen in de klas gebruikt worden

om de thema’s te verrijken.

Op deze manier wordt de interesse in lezen en boeken sterk gestimuleerd


Kalenders kleuterklas

Aanwezigheidskalender

We hangen onze foto bij ons symbooltje in de boom.

Dagkalender

Dagindeling van de dagelijkse weerkerende rituelen en activiteiten.

Jonge kinderen hebben nood aan structuur, dat verschaft hen veiligheid en brengt orde en regelmaat in hun vage wereldbeeld.

Weekkalender



Elke dag heeft één bepaalde kleur

Maandag               groen

Dinsdag                geel

Woensdag             roze

Donderdag            blauw

Vrijdag                 oranje

Zaterdag              rood

Zondag                  paars

Weerkalender

Elke dag kijken we welk weer het is, we duiden het weer aan met een zon, wolk met zon, regenwolk, sneeuw,...

Kindje van de dag: een hele dag de helper van de juf: broodbak wegbrengen, eerste in de rij, naast de juf zitten, weerkalender, dagkalender, …

Dit is zowel iemand van de 2de als iemand van de 3de kleuterklas

Op maandag worden de ‘helpers van de week’ getrokken.

Helpers van de week

Dat zijn taakjes die de kinderen een hele week op zich nemen (Bv: stoelen onder tafel doen, boekentassen en jassen mooi hangen, planten water geven, …).

Dit is zowel iemand van de 2de als iemand van de 3de kleuterklas.

Heen-en weer mapje

In het heen-en weermapje zullen mededelingen en andere berichten gemeld worden. Het is een mapje dat telkens de volgende dag terug meegegeven wordt aan jullie kleuter. We gebruiken het heen-en weer mapje voor een vlotte communicatie, wanneer er een vraag of een verandering is in het dagschema van jullie kind. Bv. In de opvang blijven,…dan kunnen jullie (de ouders) dit via het mapje meedelen.

Gelieve wel steeds alles uit het mapje te halen, anders raakt het te vol en wordt het onoverzichtelijk.

We hopen met dit mapje de school en thuis een stukje dichter bij elkaar te brengen.

Je kan me ook steeds op mail bereiken veronique.turkelboom@vuurtorendrongen.be


Themabrieven


Jullie worden geregeld op de hoogte gehouden over het reilen en zeilen in de klas door een themabrief. Daarin worden de verschillende thema’s weergegeven en al enkele activiteiten  i.v.m. wat we zullen doen in dat thema. Soms mogen de kleuters over het thema iets meenemen naar de klas (bv: boek, knuffel, voorwerp dat begint met letter van het thema, …). Er moet echter nooit iets aangekocht worden! Ander speelgoed blijft natuurlijk thuis.

Jullie kunnen natuurlijk altijd foto’s bekijken na elk thema op de blog van onze klas:

 

http://vuurtorendrongenalgemeen.blogspot.com/

Tekenzak ( of ook wel de kiwi zak genoemd)

Op regelmatige tijdstippen krijgt jullie kind zijn/haar tekenzak mee naar huis.

Voor mij als juf is elk werkje een kunstwerk, vaak met meerdere technieken uitgevoerd, aangepast aan de leeftijd van jullie kleuter. Maak de tekenzak thuis leeg en geniet van de kunstwerken. De zak wordt de dag erna terug meegebracht naar school.

Vieren van een jarige kleuter

Als een kleuter jarig is, wordt deze in de klas gevierd. Het is bij ons op school de gewoonte om geen individuele pakjes, zoals snoep en chocolade uit te delen als er iemand jarig is.

De jarige kleuter mag wel iets meebrengen voor de klasvriendjes om de verjaardag in de klas te vieren.

Dit kan met een cake, fruit, koekjes, boek, spelletje,...

Je kan ook op voorhand met de juf afspreken om 10 € mee te geven, dan maken/koken we samen in de klas als activiteit. Juf doet dat eigenlijk ook wel zéér graag.

 Niets is verplicht!

Het wordt alvast een zeer aangename feestelijke dag!

Graag alles op voorhand afspreken met de leerkracht.

Mogen we ook vragen de uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes, niet meer via de school te laten verdelen.

Eten en drinken

In de voormiddag eten we een stuk fruit of groente 

(meegebracht van thuis, geschild en in een doosje) en drinken we uit een meegebrachte fles water in een goed afsluitbaar flesje.

Als deze fles leeg is wordt deze bijgevuld met kraantjeswater.

Verzorging van de kleuter

Vuile neuzen: Om alle snotjes vakkundig weg te werken,

graag van iedereen een doos met zakdoeken.

Stoffen zakdoeken gaan helaas snel verloren. Papieren zakdoeken zijn een stuk gemakkelijker en hygiënischer.


Ziekte

Zieke kinderen krijgen thuis de beste zorgen. Wanneer uw kleuter de activiteiten niet kan of zal volgen, gelieve een seintje te geven aan de school. De leerkracht mag alleen medicatie toedienen wanneer we beschikken over een medisch attest waarop de dosering duidelijk vermeld staat en wij in het bezit zijn van een schriftelijke toestemming van de ouders.

Alles voorzien van je naam

Mag ik vragen om alles wat meekomt naar school te voorzien van de naam van je kind: jassen, mutsen, sjaal, koekendoos, flesje water, boekentassen,...

 Dit kan heel eenvoudig door de naam met balpen op het etiket te schrijven.

Geef ook nooit spelmateriaal van thuis mee, we hebben genoeg speelgoed in de klas.

Heel wat afspraken zorgen voor een goede gang van zaken. Hoe vlotter we alles kunnen organiseren hoe meer tijd er over blijft om effectief met de kleuters bezig te zijn en hen een aangename tijd te bezorgen.

Heb je vragen of opmerkingen kom gerust voor of na schooltijd even langs.

Alvast bedankt voor de vlotte samenwerking.

Juf Véronique