Dagindeling 2de en 3de kleuterklas.
Voormiddag
8u30 De bel
gaat en iedereen is aanwezig om onze klasdag te beginnen
Je mag
je boekentas leegmaken en komen spelen.
We legen onze schooltas: (Graag alles naamtekenen)
§ Waterfles
§ Brooddoos
(indien nodig)
§ Fruitdoos
(graag fruit of groente op voorhand gesneden)
§ Heen-
en weermapje
9u00
Onthaal in de kring
Begroeting
van alle kleuters in de onthaalkring
Kalenders: dag-, weer-, weekkalender
Ochtendgesprek:
spontaan spreken over de belevenissen van de kleuters
Godsdienstmomentje,
ongeveer 2 keer per week
Inleiding met het dag- of weekthema bv met een spelletje, verhaal of poppenspel
9u30 Fruitmoment
10u00
Muzische activiteiten en vrije hoeken
Deze activiteiten zijn steeds aangepast aan de menggroepen,
aan het weekthema of aan
de ervaringen van de kleuters
Na de speeltijd spelen we zelfstandig in de speel-en leerzones.
Dit zijn o.a.: boekenhoek, techniekhoek, lees-en schrijfhoek, computerhoek, fijne motoriekhoek, … Deze worden visueel gemaakt met het keuzebord, waar de kleuters kunnen
zien hoeveel plaats er is in de
hoek. De kleuters leren een keuze maken waar ze willen spelen. We proberen even
in een hoekje te blijven
(= niet meer te vlinderen van hoek naar hoek).
Bij de leerkracht wordt er dan een
begeleide activiteit gegeven (knutselwerk, spelletjes rond taalontwikkeling,
denkontwikkeling, …)
De vrienden van de derde kleuterklas
starten na de herfstvakantie met contractwerk:
Contractwerk ≠ werkblaadjes. Contractwerk
is niet altijd op papier. Het wordt vaak geïntegreerd in het thema: een puzzel,
een knutselopdracht, een spelletje, spelen in een bepaalde hoek … De kleuters
leren plannen (de kleuters krijgen
een dag waar het contractwerk moet gedaan zijn en kiezen zelf welke dag ze dus
het werkje maken). Ze leren een werkhouding
aannemen, ze leren reflecteren
(vond ik dit gemakkelijk of moeilijk, vond ik dit een leuk werkje of niet zo
leuk?).
11u10 Toiletbezoek
11 u20 Bewegings- en
muzische activiteit
Lied
aanleren, spelen met gekende liedjes en versjes, ritmeactiviteit, spelen met
instrumenten, gehoorspelletjes, werken met muzikale tegenstellingen, dansen,
muzikaal verhaal, taalspelletjes, dramatiseren
11u55 Klaarmaken
om naar de eetzaal of naar huis te gaan
12u05
Middagpauze
Namiddag
Vrije hoeken: Aangepast aan het thema worden de hoeken ingericht, bij mooi weer spelen wij ook buiten.
14u30 Opruimen
14u45 Boekentassen
maken + toiletbezoek
15u00
Afronding van de dag in de kring
Verhaal
vertellen, versje en liedjes herhalen, spelen met een lied
15u15
Speeltijd
15u30 Tot morgen, vrienden van de klas
In de namiddag (om 15.30u) gaat opnieuw de schoolbel om naar huis te gaan.
De kleuters blijven wachten aan de muur en de ouders/ grootouders komen hun kleuter afhalen via de grote schuifpoort in de Lage Lakendreef
Wie niet onmiddellijk wordt afgehaald gaat naar de naschoolse opvang, deze start om 15u45.
Bewegingsopvoeding is er 2 X per week, gegeven door sportmeester Eddy op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag door onze sportmeester Tim. Op die dagen graag (sportieve) kledij aandoen waar de kleuters goed kunnen in bewegen.
Extra motorische zorg wordt eveneens aangeboden door meester Eddy.
De zorgcoördinator, Juf Veronique Mortier komt ook vaak op bezoek in de klas om te observeren en te ondersteunen.
Tweewekelijks
op vrijdagnamiddag gaan we naar de Bostorie. Je hoeft hiervoor
geen laarzen mee te geven, wel zeker die vrijdag ravotschoenen aandoen. Ik zal
de data ook aankondigen in het heen -en weermapje
Als school hebben we de prachtige kans
om te leren en te spelen in de Bostorie.
De Bostorie is een bosrijke buitenplek
waar we samen met andere Drongense basisscholen buiten les kunnen volgen.
Waarom een buitenklas?
·
Natuur
maakt gezond en blij.
·
Een groene
omgeving bevordert de concentratie en de leerwinst.
·
Dankzij
natuurlijke en uitdagende omgeving ontwikkelen kinderen meer ruimtebesef en
leren ze omgaan met grenzen.
·
Bewegen
bevordert het leervermogen, de productiviteit en creativiteit van kinderen.
·
Buiten
ontstaat respect voor de natuur, wat het milieubewustzijn verhoogt.
·
Buitenleren
leidt tot buitengewoon leren: kinderen gaan levensecht aan de slag met wat ze
in de natuur vinden.
· Een buitenplek biedt andere leer- en speelkansen dan een klassieke klascontext.
Zeker
één maal per maand gaan we met de ganse klas
naar de
bibliotheek gaan in Drongen.
De
eerste keer in september krijgen we een rondleiding en lidkaart voor
onze
klas. De uitgeleende boeken zullen in de klas gebruikt worden
om de thema’s te verrijken.
Op deze manier wordt de interesse in lezen en boeken sterk gestimuleerd
Kalenders kleuterklas
Aanwezigheidskalender
We hangen onze foto bij ons symbooltje in de boom.
Dagkalender
Dagindeling
van de dagelijkse weerkerende rituelen en activiteiten.
Jonge kinderen hebben nood aan structuur, dat verschaft hen veiligheid en brengt orde en regelmaat in hun vage wereldbeeld.
Weekkalender
Elke dag heeft één bepaalde kleur
Maandag
groen
Dinsdag
geel
Woensdag
roze
Donderdag
blauw
Vrijdag
oranje
Zaterdag
rood
Zondag paars
Elke dag kijken we welk weer het is, we duiden het weer aan met een zon, wolk met zon, regenwolk, sneeuw,...
Kindje van de dag: een hele dag de helper van de juf:
broodbak wegbrengen, eerste in de rij, naast de juf zitten, weerkalender,
dagkalender, …
Dit is zowel iemand van de 2de
als iemand van de 3de kleuterklas
Op maandag worden de ‘helpers van de
week’ getrokken.
Helpers van de week:
Dat zijn taakjes die de kinderen een
hele week op zich nemen (Bv: stoelen onder tafel doen, boekentassen en jassen
mooi hangen, planten water geven, …).
Heen-en weer mapje
In het
heen-en weermapje zullen mededelingen en andere berichten gemeld worden. Het is
een mapje dat telkens de volgende dag terug meegegeven wordt aan jullie
kleuter. We gebruiken het heen-en weer mapje voor een vlotte communicatie, wanneer er een vraag of een verandering is in het dagschema van jullie kind. Bv.
In de opvang blijven,…dan kunnen jullie (de ouders) dit via het mapje meedelen.
Gelieve
wel steeds alles uit het mapje te halen, anders raakt het te vol en wordt het
onoverzichtelijk.
We
hopen met dit mapje de school en thuis een stukje dichter bij elkaar te
brengen.
Je kan me ook steeds op mail bereiken veronique.turkelboom@vuurtorendrongen.be
Themabrieven
Jullie worden geregeld op de hoogte
gehouden over het reilen en zeilen in de klas door een themabrief. Daarin
worden de verschillende thema’s weergegeven en al enkele activiteiten i.v.m. wat we zullen doen in dat thema. Soms
mogen de kleuters over het thema iets meenemen naar de klas (bv: boek, knuffel,
voorwerp dat begint met letter van het thema, …). Er moet echter nooit iets
aangekocht worden! Ander speelgoed blijft natuurlijk thuis.
Jullie kunnen natuurlijk altijd foto’s
bekijken na elk thema op de blog van onze klas:
http://vuurtorendrongenalgemeen.blogspot.com/
Tekenzak ( of ook wel de kiwi zak genoemd)
Op
regelmatige tijdstippen krijgt jullie kind zijn/haar tekenzak mee naar huis.
Voor
mij als juf is elk werkje een kunstwerk, vaak met meerdere technieken
uitgevoerd, aangepast aan de leeftijd van jullie kleuter. Maak de tekenzak thuis leeg en
geniet van de kunstwerken. De zak wordt de dag erna terug meegebracht naar
school.
Vieren
van een jarige kleuter
Als een
kleuter jarig is, wordt deze in de klas gevierd. Het is bij ons op school de
gewoonte om geen individuele pakjes, zoals snoep en chocolade
uit te delen als er iemand jarig is.
De
jarige kleuter mag wel iets meebrengen voor de klasvriendjes om de verjaardag
in de klas te vieren.
Dit kan
met een cake, fruit, koekjes, boek, spelletje,...
Je kan
ook op voorhand met de juf afspreken om 10 € mee te geven, dan maken/koken we
samen in de klas als activiteit. Juf doet dat eigenlijk ook wel zéér graag.
Niets is verplicht!
Het
wordt alvast een zeer aangename feestelijke dag!
Graag alles op voorhand afspreken met de leerkracht.
Mogen we ook vragen de uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes, niet meer via de school te laten verdelen.
Eten en drinken
In
de voormiddag eten we een stuk fruit of groente
(meegebracht
van thuis, geschild en in een doosje) en drinken we uit een meegebrachte fles water
in een goed afsluitbaar flesje.
Als deze fles leeg is wordt deze bijgevuld met kraantjeswater.
Verzorging
van de kleuter
Vuile
neuzen:
Om alle snotjes vakkundig weg te werken,
graag
van iedereen een doos met zakdoeken.
Stoffen zakdoeken gaan helaas snel verloren. Papieren zakdoeken zijn een stuk gemakkelijker en hygiënischer.
Ziekte
Zieke kinderen krijgen thuis de beste zorgen. Wanneer
uw kleuter de activiteiten niet kan of zal volgen, gelieve een seintje te
geven aan de school. De leerkracht mag alleen medicatie toedienen wanneer
we beschikken over een medisch attest waarop de dosering duidelijk vermeld
staat en wij in het bezit zijn van een schriftelijke toestemming van de ouders.
Alles
voorzien van je naam
Mag ik
vragen om alles wat meekomt naar school te voorzien van de naam van je
kind: jassen, mutsen, sjaal, koekendoos, flesje water, boekentassen,...
Dit kan heel eenvoudig door de naam met balpen op het etiket te schrijven.
Geef ook nooit spelmateriaal van thuis mee, we hebben genoeg speelgoed in de klas.
Heel
wat afspraken zorgen voor een goede gang van zaken. Hoe vlotter we alles kunnen
organiseren hoe meer tijd er over blijft om effectief met de kleuters bezig te
zijn en hen een aangename tijd te bezorgen.
Heb je
vragen of opmerkingen kom gerust voor of na schooltijd even langs.
Alvast bedankt voor de vlotte samenwerking.
Juf
Véronique